– ** – ** – ** – ** – ** – ** – ** – ** – ** –
– ** – ** – ** – ** – ** – ** – ** – ** – ** –
I. Forma pogrzebu
„W obrzędach pogrzebowych Święta Matka Kościół nie tylko poleca Bogu zmarłych, lecz także umacnia nadzieję swoich żyjących dzieci i wyznaje wiarę, że kiedyś wszyscy ochrzczeni zmartwychwstaną z Chrystusem” – z rytuału Obrzędy Pogrzebowe
Chrześcijański Pogrzeb odbywa się wg jednej z trzech zaproponowanych przez Rytuał Pogrzebowy Formuł Pogrzebu. Wybór formuły uzgadnia się z celebrującym obrzędy pogrzebu kapłanem.
1sza Formuła Pogrzebu – zawierająca trzy stacje: – w domu zmarłego (lub w domu przedpogrzebowym) (1) / – w kościele (2) / i przy grobie (3) /
2ga Formuła Pogrzebu – zawierająca dwie stacje: – w kaplicy cmentarnej / kaplicy domu przedpogrzebowego (1) / – i przy grobie (2) /
3cia Formuła Pogrzebu – zawierająca jedną stację: – określonych okolicznościach wybiera się dla odprawienia obrzędu pogrzebowego jedno z możliwych miejsc: dom zmarłego / lub kościół – kaplica cmentarna – kaplica domu przedpogrzebowego / lub przy grobie
II. Dokumenty które należy dostarczyć do Kancelarii Parafialnej:
- akt zgonu / oryginał (tylko do wglądu – za potwierdzeniem zostanie zwrócony) /
- karta zgonu / Część dla Administracji Cmentarza / dotyczy cm. w Szestnie
- potwierdzenie posiadanej rezerwacji miejsca grzebalnego / dotyczy cm. w Szestnie /
III. Tryb postępowania w organizacji chrześcijańskiego pogrzebu – c.d.
- Uzgodnienie czasu pogrzebu i formy ( należy to uczynić w pierwszej kolejności – choćby telefonicznie ) / Przyjął się w naszej parafii akceptowany zwyczaj, że w ustaleniu terminu pogrzebu (telefonicznie, przy obecności kogoś z rodziny zmarłej osoby) pośredniczy przedstawiciel Zakładu Pogrzebowego (EDEN lub HERMES). (Ustalenie terminu pogrzebu nie zwalnia z obowiązku przybycia do kancelarii parafialnej osoby z rodziny zmarłego/ej . Wskazane jest by w załatwianiu spraw w kancelarii uczestniczyła osoba, która ma być dysponentem grobu – wskazane jest też wcześniejsze [możliwie precyzyjne] określenie terminu przybycia do kancelarii)
- W Kancelarii Parafialnej w ramach czynności duszpasterskich następuje:
- – odnotowanie zgonu w Księdze Zmarłych (na podstawie dostarczonego Oryginalnego Aktu Zgonu)
- – omówienie przyjętej formuły pogrzebu i szczegółów z nią związanych
- – wyznaczenie terminu „mszy św. w 30-ty dzień po pogrzebie/po_śmierci”
- – omówienie udziału innych osób w liturgii pogrzebu: np. organista, delegacje, poczty sztandarowe, współcelebrujący kapłani spoza parafii, …
- – przyjęcie ofiary z tytułu czynionej posługi liturgicznej
- Kancelaria parafialna to także miejsce administrowania Zarządu Cmentarza Parafialnego. Administratorem Cmentarza Parafialnego jest Proboszcz. Jeśli pogrzeb ma być zakończony pochówkiem na Cmentarzu Parafialnym w Szestnie, należy dopełnić następujących formalności :
- – dostarczenie Karty Zgonu (stricte: Części przeznaczonej dla Administracji Cmentarza – oryginał) – podstawa do dokonania wpisu w Księdze Grobów
- – wykupienie dzierżawy miejsca grzebalnego lub udokumentowanie faktu posiadanej rezerwacji tegoż miejsca
- – podpisanie stosownych oświadczeń przez osobę będącą dysponentem grobu (oświadczenia dysponenta)
- – poinformowanie o warunkach związanych z ewentualnym późniejszym postawieniem nagrobka lub zagospodarowaniem terenu wokół grobu na podstawie złożonego wniosku
- Przed przybyciem do kancelarii wskazane jest (choćby częściowe) zapoznanie się z wytycznymi Regulaminu Cmentarza Parafialnego
– ** – ** – ** – ** – ** – ** – ** – ** – ** –
Total Page Visits: 1095 - Today Page Visits: 2